14 Mac 2011

Hujan ~

   Petang tadi, aku tertidur atas sofa kat ruang tamu rumah Chik.. Mak saudara aku. Dah lama aku tak datang sini. Kalau tak salah aku, kali terakhir aku datang Taman Putra Damai, Lembah Subang, Petaling Jaya ni tahun 2007.

   Petang tadi juga hujan turun dengan lebat. Kalau hujan saja aku tak kisah. Lagi syok tidur adalah. Tapi petang tadi hujan disusuli guruh yang sangat kuat. Aku sangat takut. Takut yang teramat sangat, sampai aku tak sedar pipi aku lencun dibasahi air mata. Aku masuk ke bilik dan berdiam diri dalam bilik.Nenek panggil tapi aku tak mampu nak bangun pergi dekat dia. Aku menyahut dari dalam bilik.

   Aku, dari kecil sampai sekarang, takut dengan hujan lebat, ribut dan guruh. Sebab, masa kecil, aku pernah alami peristiwa yang sangat menakutkan. Bila hujan lebat, ribut dan guruh, aku akan teringat semula kejadian masa tu, dan aku tanpa sedar akan mengalirkan air mata. Aku tak tahu sampai bila semua ni akan berakhir. Aku tak pasti sampai  bila aku nak takut macam ni. Aku tak tahu.

   Teringat aku pada suatu malam dalam tahun 2010 ke 2009 aku pun dah lupa. Aku dari kedai burger tak salah, berjalan balik ke hostel dengan kawan-kawan. Masa tu angin agak kuat, macam nak hujan. Dekat nak sampai hostel, ribut dan guruh. Aku terpaku atas jalan. Tak mampu nak melangkah sebab terlalu takut. Kawan tarik aku pergi tempat teduh. Bising dia kat aku. Aku tak ada kekuatan bila jadi macam tu. Aku harap sangat aku akan berani satu hari nanti. Berani maksud aku, tak nangis dah bila cuaca macam tu. Aku nak sangat macam tu. Kawan aku cakap, AKU KENA LAWAN!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan