16 Januari 2011

Coretan Kehidupan

Kehidupan mesti diteruskan walau ape sekali pun yang jadi, selagi hayat masih dikandung badan. Dalam kehidupan yang sementara ini, aku kadang kala leka dan lalai. Aku terlalu sibuk dengan urusan dunia yang aku sendiri tahu ia tidak akan berakhir. Tapi kadang-kadang, timbul juga rasa insaf dalam diri yang jahil ini. Aku sedar, aku hanya manusia biasa yang lemah dan sentiasa melakukan kesalahan. Kadang-kadang timbul rasa ingin berubah, nak jadi hamba yang patuh, nak jadi kawan yang baik, nak jadi anak yang taat. Tapi dalam masa yang sama, persekitaran membantutkan aku untuk berubah.

Aku tahu dunia ini tidak akan kekal, aku juga tahu mati itu pasti akan datang, tidak lewat dan tidak cepat walaupun sesaat. Aku tahu buat benda ni salah, buat benda tu tak betul. Tapi setiap hari aku akan melakukan kesalahan yang sama. Alangkah jahilnya aku. Aku tiada kekuatan untuk berubah. Aku akan berusaha untuk berubah. Berubah menjadi seorang hamba Allah yang taat perintahNya. Tidak lagi terus bodoh dan jahil..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan