26 Januari 2011

Orang Besar

   Orang besar?? orang tu gemuk ke? ke badan dia besar? Orang besar yang aku maksudkan ni sebenarnya bukan dari segi bentuk fizikal seseorang tu, tapi pangkat dia yang besar dalam sesuatu organisasi atau kumpulan. (Kamus Dewan edisi 5 muka surat 234) hehehe...

   Sebenarnya aku ada cerita disebalik orang besar ni. huhuhu.. Aku pernah la jugak jadi orang besar ni. Bukan besar sangat pun sebenarnya. Orang cakap, jadi orang besar la best, ad jawatan, semua orang hormat, semua orang patuh. Dan perlu diingatkan, bukan mudah untuk jadi orang besar ni. SUNGGUH! Masa aku jadi orang besar tu, aku naib presiden je.. Tak banyak mana pun kerja aku, cuma aku menemani presiden je..hekhek...(makan gaji buta)

    Bila jadi orang besar, semua masalah orang bawah kita, mereka akan jumpa dan report kat kita. Setiap keputusan yang kita ambil pun, kena ikut persetujuan ramai. Tapi kalau ramai yang setuju, tapi masih ada lagi yang tidak setuju tu macam mana? Aku pun boleh kena kencing manis kalau lama-lama jadi orang besar ni. Dugaan terlalu besar. Sampai nak gaduh-gaduh. Kata bincang, tapi macam gaduh. =(

   Tapi tu mungkin biasa bagi yang dah lama jadi orang besar. Bagi aku yang baru ni, mungkin terkezut sikit kot.. Lenguh kepala aku mikir nak menyelesaikan masalah ni. Cuma macam gitulah, kita semua manusia biasa, dan setiap individu tu sangat berbeza. Macam yang aku belajar masa Semester 1 PISMP Perbezaan Individu..(tiba-tiba je)hehe.. Aku tak marah sape-sape pun, cuma agak terkilan la.. Kita belajar dalam satu kelas, tapi tak boleh nak sepakat. Sebab masing-masing nak buat keras kepala. Agak-agak kalau ketuk tak pecah kot..hehe..

   Aku rasa ni sikit je dugaan jadi orang besar. Kalau macam pemimpin tu lagi besar kot tanggungjawabnye. Aku nak memimpin dalam kumpulan kecik pun masih tak mampu. Yang penting sekali, aku perlu pimpin diri aku sendiri dulu. (~_~)

Apa yang aku fikirkan sekarang,;;, sebelum kita pimpin orang lain, kita perlu pimpin diri kita dahulu.. Adakah kita dah betul?? hmm...Adakah aku dah sedia nak didik anak orang?? Duduk dan fikirkanlah NUHARA~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan