02 April 2011

Mati Itu Pasti ~

    Pertama sekali, salam takziah aku ucapkan kepada Shahreza Hanifi a.k.a Abe dan keluarga di atas permergian ayahanda yang tersayang menghadap Ilahi petang semalam. Aku turut rasa betapa peritnya bila orang yang kita sayang pergi meninggalkan kita. Tapi apa-apa pun, kita perlu sabar dan redha sebab mati itu pasti.

    Semalam, 1 April 2011, Jumaat, aku balik kampung kejap. Ambil barang kat kampung. Masa tengah kemas-kemas bilik, aku terjumpa gambar arwah atuk sebelah ayah yang aku panggil chek. Ntah nape, tetiba je airmata ni bergenang. Aku rindu kat arwah. Arwah chek sangat baik ngan aku. Tiap petang dia akan panggil aku untuk urut kat belakang dia. Dia lenguh sebab badan dia kurang darah. Dia ada ketumbuhan kat salur kencing. Lepas buang, benda tu akan tumbuh balik. Darah dia akan kuar bila dia buang air kecil.

   Dia pernah pesan kat aku dulu,
       "Jah ngaji sungguh, bia kije make gaji. Jadi doktor ke, misi ke, cikgu ke. Ikutlah kije gap0, asal make gaji. Biarlah masa tu chek xdok dh pun. Tulung mok ayoh. Ayoh nga mok tu jak kecik lagi susah." Aku selalu pegang kata-kata dia yang ni.

   Dia meninggal 24 November 2005. Hari Khamis. Petang dalam pukul 6 lebih. Aku tak percaya bila ada orang datang rumah suruh aku kemas rumah chek dah xde. Aku tak caya. Hampir 2minggu aku demam, aku nangis je. Sebab xde kekuatan nak terima semua tu. Tapi aku kena redha, semua akan mati. Termasuk aku.

 Cuma yang jadi persoalannya, adakah sudah cukup bekal untuk aku bawa ke sana??

Kat sini ada 2buah lagu yang begitu menginsafkan aku ::..

Selimut Putih
Bila Izrail datang memanggil

Jasad terbujur di pembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil

Terbujur badan dan kedinginan
Tak ada lagi gunanya harta

Kawan karib sanak saudara
Jikalau ada amal di dunia

Itulah hanya pembela diri
Janganlah mahu dikenang-kenang

Engkau digelar manusia agung
Sedarlah diri tahu diuntung

Sebelum masa lkerenda diusung
Datang masanya insaflah diri

Selimut putih pembalut badan
Tinggal semua yang dikasihi

Berbaktilah hidup sepanjang zaman


Pergi Tak Kembali - by RABBANI


Setiap insan pasti merasa

Saat perpisahan terakhir

Dunia yang fana akan ditinggalkan

Hanya amalan yang dibawa



Terdengar sayup surah dibaca

Sayunya alunan suara

Cemas di dada...lemah tak bermaya

Terbuka hijab di depan mata



Selamat tinggal pada semua

Berpisahlah kita selamanya

Kita tak sama nasib di sana

Baikkah atau sebaliknya



Amalan dan takwa jadi bekalan

Sejahtera bahagia pulang...ke sana



Sekujur badan berselimut putih

Rebah bersemadi sendiri

Mengharap kasih anak dan isteri

Apa mungkin pahala dikirim



Terbaring sempit seluas pusara

Soal-bicara terus bermula

Sesal dan insaf tak berguna lagi

Hancurlah jasad dimamah bumi



Berpisah sudah segalanya

Yang tinggal hanyalah kenangan

Diiring doa dan air mata

Yang pergi takkan kembali lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan